Mattmo, a designing company from two people Matthijs and Monique, who were behind the design of several cd-i designs such as the dutch Lingo game and 'Het staat in de sterren', a dutch reference title about astrology. How were they involved in the project, what did they do, and how did SPC Vision build their programs on 'their' ideas?
Mattmo still exists at http://www.mattmo.nl
Mattmo
quote from:
http://web.archive.org/web/199801131602 ... kst51.html
" Mattmo gebruikt de term 'interactive off-line' voor de aanduiding van de verschillende interactieve media, echter niet expliciet verbonden aan een netwerk. Het onderscheidt tussen on-line en off-line is het verschil tussen ontwerp voor internet en stand-alone systemen. Interactive off-line omvat CD-i, CD-rom, points of sale/information en games. Interactiviteit in het aanbieden van informatie houdt rekening met de individuele wensen van de gebruiker. De gebruiker kan snel, binnen een groot aanbod van informatie, zijn interessegebied bereiken. De vrijheid in het selecteren van informatie bevordert de gebruikersvriendelijkheid, en daardoor de betrokkenheid. De gebruiker kan daarnaast invloed uitoefenen binnen het gevarieerde aanbod.
CD-i is bedacht volgens de standaard die Philips tien jaar geleden heeft ontwikkeld. Een viertal jaren geleden is Mattmo aangetrokken door Philips Interactive Media als concepthuis voor het vervaardigen van CD-i's. Momenteel wordt CD-i voornamelijk toegepast binnen de business-to-business markt, voor trainingen, interne communicatie, voor educatie-doeleinden en als sales-tool. CD-rom is momenteel de standaard voor de consumentenmarkt. Het voordeel van de CD-rom is de koppeling met het computersysteem van de gebruiker. Verbetering van de hardware levert tevens een verbetering van de performance van de CD-rom. Belangrijke aspecten binnen de ontwikkeling van interactieve media zijn interactieve structuren, parallelle scripts, vormgeving en met name de userinterface. Daarnaast kan men het medium verreiken door de koppeling met het internet. Hierdoor ontstaat een perfecte combinatie van visuele èn actuele data. Dit noemt Mattmo mediakoppeling.
Points of sale/information zijn stand-alone, locatie-gebonden, interactieve systemen ten behoeve van de verkoop of het verstrekken van informatie. De bezoeker wordt door middel van 'points of sale' adequaat geïnformeerd over prijzen, producten en overige informatie. De bezoeker wordt daarnaast vaak de mogelijkheid geboden om zelf zijn product samen te stellen met bijvoorbeeld accessoires of kleurenkeus. Kortom een goed medium om de verkoop te ondersteunen Een point of information dient de informatievoorziening, vaak geplaatst op openbare locaties waar stromen mensen geleid moeten worden. Op deze manier kan het publiek geïnformeerd worden over bijvoorbeeld procedures en zo het balie-personeel ontlasten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een groot ziekenhuis. Door op verschillende plaatsen in de locatie interactieve bewegwijzering te plaatsen en op specifieke afdelingen zuilen met patiëntenvoorlichting te plaatsen creëert het ziekenhuis een vriendelijkere benadering naar de patiënt en bezoeker.
Games binnen interactive off-line zijn spelen voor de dragers CD-i en CD-rom. Aan de ene kant moet een spel snel kunnen reageren op handelingen van de gebruiker. Aan de andere kant dient de ontwerper rekening te houden met de beperkingen van de hardware. Binnen deze vaak stringente kaders is het een extra uitdaging om iets waardevols toe te voegen aan het product en de mogelijkheden van de hardware uit te buiten. Kwaliteit wordt vaak bepaald door de creatieve oplossingen binnen de technische beperkingen."
http://web.archive.org/web/199801131602 ... kst51.html
" Mattmo gebruikt de term 'interactive off-line' voor de aanduiding van de verschillende interactieve media, echter niet expliciet verbonden aan een netwerk. Het onderscheidt tussen on-line en off-line is het verschil tussen ontwerp voor internet en stand-alone systemen. Interactive off-line omvat CD-i, CD-rom, points of sale/information en games. Interactiviteit in het aanbieden van informatie houdt rekening met de individuele wensen van de gebruiker. De gebruiker kan snel, binnen een groot aanbod van informatie, zijn interessegebied bereiken. De vrijheid in het selecteren van informatie bevordert de gebruikersvriendelijkheid, en daardoor de betrokkenheid. De gebruiker kan daarnaast invloed uitoefenen binnen het gevarieerde aanbod.
CD-i is bedacht volgens de standaard die Philips tien jaar geleden heeft ontwikkeld. Een viertal jaren geleden is Mattmo aangetrokken door Philips Interactive Media als concepthuis voor het vervaardigen van CD-i's. Momenteel wordt CD-i voornamelijk toegepast binnen de business-to-business markt, voor trainingen, interne communicatie, voor educatie-doeleinden en als sales-tool. CD-rom is momenteel de standaard voor de consumentenmarkt. Het voordeel van de CD-rom is de koppeling met het computersysteem van de gebruiker. Verbetering van de hardware levert tevens een verbetering van de performance van de CD-rom. Belangrijke aspecten binnen de ontwikkeling van interactieve media zijn interactieve structuren, parallelle scripts, vormgeving en met name de userinterface. Daarnaast kan men het medium verreiken door de koppeling met het internet. Hierdoor ontstaat een perfecte combinatie van visuele èn actuele data. Dit noemt Mattmo mediakoppeling.
Points of sale/information zijn stand-alone, locatie-gebonden, interactieve systemen ten behoeve van de verkoop of het verstrekken van informatie. De bezoeker wordt door middel van 'points of sale' adequaat geïnformeerd over prijzen, producten en overige informatie. De bezoeker wordt daarnaast vaak de mogelijkheid geboden om zelf zijn product samen te stellen met bijvoorbeeld accessoires of kleurenkeus. Kortom een goed medium om de verkoop te ondersteunen Een point of information dient de informatievoorziening, vaak geplaatst op openbare locaties waar stromen mensen geleid moeten worden. Op deze manier kan het publiek geïnformeerd worden over bijvoorbeeld procedures en zo het balie-personeel ontlasten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een groot ziekenhuis. Door op verschillende plaatsen in de locatie interactieve bewegwijzering te plaatsen en op specifieke afdelingen zuilen met patiëntenvoorlichting te plaatsen creëert het ziekenhuis een vriendelijkere benadering naar de patiënt en bezoeker.
Games binnen interactive off-line zijn spelen voor de dragers CD-i en CD-rom. Aan de ene kant moet een spel snel kunnen reageren op handelingen van de gebruiker. Aan de andere kant dient de ontwerper rekening te houden met de beperkingen van de hardware. Binnen deze vaak stringente kaders is het een extra uitdaging om iets waardevols toe te voegen aan het product en de mogelijkheden van de hardware uit te buiten. Kwaliteit wordt vaak bepaald door de creatieve oplossingen binnen de technische beperkingen."